تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی با ارسال تصویر بیمار از طریق دوربین مدار بسته

ارسال یک تصویر از طریق دوربین مداربسته نصب شده به پزشک، راهی ارزان و ساده برای کشف بیماری‌های قلبی است. در این روش از الگوریتم یادگیری عمیق برای کشف بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود.

طبق پژوهشی جدید، ارسال یک تصویر از طریق دوربین مداربسته نصب شده به پزشک  می‌تواند راه‌حلی ارزان و کم‌هزینه برای تشخیص بیماری‌های قلبی باشد. در این پژوهش از الگوریتم یادگیری عمیق برای تحلیل چهار عکس چهره و تشخیص بیماری‌های سرخرگ کرنری (CAD) استفاده می‌شود. اگرچه این الگوریتم نیاز به توسعه‌ی بیشتر دارد و باید روی گروه‌های بزرگ‌تری از افراد با سوابق قومی و نژادی مختلف تست شود، پژوهشگران پتانسیل آن را برای شناسایی بیماری‌های قلبی در افراد و گروه‌های پرخطر بالا می‌دانند. به گفته‌ی پروفسور ژی ژنگ، سرپرست پژوهش و معاون مرکز ملی بیماری‌های قلبی عروقی در پکن چین:

در این روش با دریافت تصویر بیماران می‌توان به ارزیابی بیماری‌های قلبی آن‌ها پرداخت. هدف نهایی ما توسعه‌ی اپلیکیشنی خودگزارشی برای ارزیابی ریسک حملات قلبی افراد پرخطر است. این روش، ارزان، ساده و اثربخش است. البته الگوریتم برای انواع جمعیت‌ها و نژادها نیاز به اصلاح و ارزیابی دارد.

برخی ویژگی‌های چهره، رابطه‌ی مستقیم با افزایش خطر بیماری‌های قلبی دارند. این ویژگی‌ها شامل نازک‌شدن یا خاکستری‌شدن مو، چین و چروک، ایجاد شکست و چین در لاله‌ی گوش، زانتلاسما (انباشت کلسترول زرد یا سفید زیر پوست معمولا اطراف پلک) و آرکوز قرنیه (انباشت کلسترول و چربی که منجر به ایجاد حلقه‌ای مات سفید، خاکستری یا آبی در لایه‌های بیرونی قرنیه می‌شود) هستند. بااین‌حال، معمولا پیشگویی و اندازه‌گیری دقیق بیماری‌های قلبی کار دشواری است.

لازم است که تصاویر، از چهار زاویه از بیمارها گرفته شود: روبه‌رو، دو عکس نیم‌رخ و نمای بالای سر. البته داده‌های مربوط به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، سبک زندگی و تاریخچه‌ی پزشکی، با بیمارها مهم میباشد.

درنتیجه می‌توان از آن برای پیش‌گویی بیماری‌های قلبی بالقوه براساس تصاویر چهره استفاده کرد. گونه‌، پیشانی و بینی اطلاعات بیشتری را دراختیار الگوریتم قرار می‌دهند.

     استفاده از این تصاویر، روشی بهینه برای فیلتر جمعیت و ارزیابی‌های کامل‌تر است. چنین روشی می‌تواند کمک بزرگی به مناطق محروم جهان باشد که برنامه‌های نظارتی آن‌ها در زمینه‌ی بیماری‌های قلبی عروقی ضعیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *